Toetsen
Voor de brugklassen, de tweede klassen en 3 havo en 3 vwo geldt deze regeling:
- 1-, 2- en 4-toetsen. Elke klas krijgt per vak een voorgeschreven minimum aantal toetsen dat afhankelijk is van het aantal lesuren voor dat vak. Er zijn 1-, 2- en 4-toetsen. De aanduidingen 1, 2 en 4 geven het gewicht van de toets aan bij de berekening van het rapportcijfer.
- Een 1-toets is een kleine toets, bijvoorbeeld over de stof van één les of een overhoring van woordjes.
- Een 2-toets gaat over de stof van een aantal lessen en dient soms als voorbereiding op de grotere 4-toets.
- Een 4-toets tenslotte is een echt proefwerk.
- 8-toetsen. In 3 havo en 3 vwo bestaan voor de Moderne Vreemde Talen ook 8-toetsen.
Toetsen en beoordelen met RTTI
Op Oscar Romero willen we leerlingen zo goed mogelijk begeleiden in hun leerproces. Toetsen vormen een onderdeel van het proces, onder andere om de ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Daarom is het nodig om goede grip te krijgen op de toetskwaliteit. Om dit te bereiken zijn we (onder meer) gaan werken met de RTTI-methode. RTTI is een middel om scherp en transparant vier cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. Deze vier niveaus komen in veel toetsen en examenvragen terug.
Op Oscar Romero wordt in klas 1 tot en met 3 verplicht met RTTI gewerkt. Afgesproken is om per vak minimaal drie 4-toetsen te geven. In klas 4 tot en met 6 wordt het dit schooljaar nog aan de vakgroepen overgelaten of en op welke manier ze RTTI in hun examenvoorbereiding willen inpassen.
Om het invoeren en de analyse van de toetsgegevens te optimaliseren wordt met de digitale variant van RTTI gewerkt, ‘RTTI-online’. Elke leerling krijgt een eigen inlogmogelijkheid en kan tijdens de lessen onder leiding van de docent toetsgegevens invoeren. Daarnaast kunnen leerlingen en ouders/verzorgers zelf inkijken wat de resultaten van de toetsen op RTTI-niveau zijn.
Rapportage en ouderavond
De leerlingen kunnen de actuele stand van zaken met betrekking tot hun cijfers volgen in Somtoday. In december zijn er rapportvergaderingen waaraan een ouderavond is gekoppeld. In maart krijgen de leerlingen een advies omtrent de vervolgklas of het vakkenpakket. Ook dan zal er gelegenheid zijn om de mentor te spreken. Aan het eind van het schooljaar krijgen de leerlingen een eindrapport uitgereikt.
Somtoday
Leerlingen en hun ouders/verzorgers kunnen dagelijks de stand van zaken bijhouden via ons leerlingvolgsysteem Somtoday, te benaderen via het internet en de app van Somtoday. Alle leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) hebben daartoe een inlogcode ontvangen die toegang geeft tot cijfers en absentiegegevens.
Advisering
In de brugklas krijgen de leerlingen in maart en indien nodig of gewenst aan het eind van het jaar nog eens, een advies omtrent de beste vervolgopleiding. In 2 mavo en in alle derde klassen krijgen leerlingen in maart een advies omtrent hun gekozen pakket, sector of profiel. Over die adviezen kunnen ouders tijdens de ouderavonden praten met de mentor en eventueel de decaan. Vervolgens maken de leerlingen hun definitieve keuze. Het keuzeformulier moet door één van de ouders ondertekend worden.
Bevorderen/doubleren
De resultaten op het eindrapport bepalen of een leerling door mag gaan naar de volgende klas. We werken daarbij met van tevoren vastgestelde bevorderingsnormen. Daarnaast gelden nog de volgende regels:
- Doubleren is geen recht en kan alleen met toestemming van de docentenvergadering.
- Het is niet toegestaan (en natuurlijk ook niet zinvol) om tweemaal te doubleren in dezelfde klas.